Kopi Liberica MARDI

Kopi bukanlah tanaman penting di Malaysia. Tidak seperti kelapa sawit, getah dan nenas. Namun ada usaha pihak Mardi untuk memperluaskan tanaman sejenis kopi iaitu kopi Liberica. Kopi jenis ini tidak begitu dikenali seperti mana dua jenis kopi popular – Robusta dan Arabica. Menurut Mardi, kopi yang diperkenal ini akan menghasilkan 20% kopi jambau dan 10% kopi beras. Apa dia kopi jambu dan kopi beras ni?

Mardi mengusahakan kopi Liberica di Stesen Mardi Kluang. Klon kopi ini tahan serangan penyakit terutama serangan kumbang pengorek buah dan karat daun.

jacobs.jpg

Kopi segera Jacobs produk dari Jerman. Belum dijumpai terjual di pasaran Malaysia. Namun harganya di kedai luar negara ialah sekitar Rm15. Bolehlah mencuba!

 

5 Responses to “Kopi Liberica MARDI”

  1. luluu Says:

    boleh saya tahu mengenai kopi liberica dengan lebih lanjut???

  2. luluu Says:

    saya seorang pelajar dan saya dikehendaki untuk membuat kertas kerja berkaitan dengan kopi. jadi saya amat mengharapkan maklumat dengan lebih lanjut lagi. terima kasih..

  3. linda naeimah Says:

    dimana saya boleh mendapatkan bekalan kopi beras liberica?saya memerlukan untuk pengeluaran serbuk kopi.dan bagaimana boleh mendapatkan biji benih untuk diusahakan tanaman kopi liberica secara komersil.

  4. Redzwan Says:

    Kampung Saya Betul2 Kaki Gunung Kinabalu, 70-an dan 80-an pengeluar kopi, secara kecil-kecilan dan sekarang pun ada lagi 1 atau dua keluarga mengusahakan Kopi Tetapi saya tidak tahu kopi jenis mana. Menurut satu sumber servey yang telah di buat oleh seorang mat Salleh tak tau dari mana memaklumkan kopi di kampung saya jenis yang bermutu tinggi, Kalau sekadar nak benih bolah dapatkan tapi nak dapat bekalan tu tak dapat lah.

Leave a Reply

