Cafe Kopi

Di negara kita bisnes cafe tempat minum kopi nampaknya kian berkembang. Kini kita melihat suatu pemandangan biasa cafe dikunjungi pelanggan tidak mengira waktu. Mereka minum sambil berbincang urusan perniagaan atau pun bersantai. Syarikat global seperti Starbucks, Coffee Bean, Gloria Jean’s, Dome, San Francisco merupakan jenama cafe yang telah membuka banyak outlet perniagaan di merata bandar. Apakah tarikan untuk minum di sana? Walau harganya mahal namun bilangan kedai yang dibuka sentiasa bertambah. Ini menunjukkan sambutan yang diberikan adalah positif.   

Cafe Gloria Jean’s di Plaza Low Yat Bkt Bintang

Tim Hartford dalam bukunya The Undercover Economist menyebut beberapa nama cafe yang sinonim dengan sesebuah bandar. Antara lain adalah cafe AMT di London UK, cafe Cosi  Washington dan Seattle Coffee Roaster di New York.

Di Estonia umpamanya Double Coffee merupakan cafe yang dominan.

Cafe Double Coffee di Tallinn

2 Responses to “Cafe Kopi”

  1. geopractice :: Kedai Kopi :: April :: 2008 Says:

    […] satu sudut dapat dikatakan perkembangan kopi-tiam adalah menumpang kesan kehebatan perniagaan cafe terkenal seperti Starbucks, Gloria Jean’s dan lain-lainnya. Harga di cafe ternama ni […]

  2. geopractice :: Sembang Kopi :: July :: 2008 Says:

    […] entri tersebut menimbulkan rasa teruja untuk menyambung mauduk berkenaan. Sememangnya kopi dan kafe menjadi suatu budaya global masa kini. Seorang blogger di tanah seberang menulis banyak […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: